La castanha es ligada d’un biais intim a l’istòria de l’Occitània. Òm la manjava ja a l’Edat Mejana dins las valadas de Gard e de Losera. Rica en vitaminas, minerals e sustot en glucids, aquesta frucha permetèt als Cevenols d’evitar mantuns periòdes de diseta que toquèron las regions limitròfas.
Son subrenom “l’arbre de pan”, fasiam la castanha en sopa, en farina o l’utilisiam per noirir lo bestial.
Los sègles passant, la castanha vegèt son omnipreséncia s’escafar pauc a pauc. Pasmens, jos l’influéncia de l’associacion « Châtaignes et Marrons des Cévennes et du Haut Languedoc » aquesta estela de la davalada tornèt tròba çò que foguèt doblidat. Coronat en setembre 2020 pel label AOC atribuit a la castanha de las Cevenas.
Uèi las fèstas de la davalada son l’escasença de metre en valor aquesta frucha e totes sos derivats (*), totjorn un pretèxte per de moments de jòia, de moments convivials e gormands qu’acampan pichòts e grands !

Dins las Cevenas, mas tanben dins Occitania rendam omenatge a aquesta frucha de mantunas qualitats. Dins Aude, la comuna de Villardonnel organiza la 52èna fèsta de la castanha (lo 3 de novembre) e costat Mediterranèu es l’escòla Calandreta dels Dalfinets qu’organiza a Sèta sa fèsta de la Castanha, lo 9 de novembre.
Una rescontra pauc probabla mas capitada d’un produch de la tèrra de las Cevenas e de l’inspiracion maritima. Es a la Criada de Sèta que se tendra la fèsta rica en cultura occitana : concèrt gratuit (e deambulacion suls cais pel grop Grail’Òli), mercat artesenal, jòcs e talhièrs, corala e balèti, mas tanben “battle de Tambornet” e naturalament marrons cauds! Es a Sèta e arriba lèu !
(trad. Laurà, Calendreta dels Dalphinets)
Fèsta de la castanha – Criada de Sèta (cai Maximim-Licciardi) de 10 oras a 18 oras, lo dissabte 9 de novembre.
(*) Per s’enganar pas, una castanha es una castanha e los marrons que manjam grasilhats, en crema o encara glaçats son tanben… De castanhas! De pas confondre amb la frucha toxica del marronièr d’India. En França, la produccion de castanhas arriba a 8 8860 tonas sus gaireben 8 640 ectaras. La recòlta de las castanhas se fa de fin de setembre a la mitat de decembre. L’Ardecha es la granda productritz nacionala seguida per la Dordonha 13% e la Losera 8%.
Des Cévennes à la mer, c’est la saison des marrons !
La châtaigne est intimement liée à l’histoire de l’Occitanie. On la consommait déjà au Moyen-Âge dans les vallées gardoises et lozériennes. Riche en vitamines, minéraux et surtout glucides, ce fruit a permis aux Cévenols d’éviter de nombreuses périodes de disette qui ont touchées les régions limitrophes. D’où son surnom, « l’arbre à pain » !
On cuisinait la châtaigne en soupe, on la réduisait en farine, on s’en servait pour nourrir le bétail… Au fil des siècles, la châtaigne a vu son omniprésence s’effacer peu à peu. Pourtant, sous l’influence de l’Association Châtaignes et Marrons des Cévennes et du Haut Languedoc, cette star de l’automne retrouve de son lustre. Couronné en septembre 2020 par le label AOC attribué à la châtaigne des Cévennes !
Aujourd’hui les fêtes automnales sont l’occasion de mettre en avant ce fruit et tous ses dérivés (*), toujours prétexte pour des moments joyeux, conviviaux et gourmands, qui rassemblent petits et grands ! Dans les Cévennes, certes, mais aussi un peu partout en Occitanie où l’on rend hommage à ce fruit aux qualités multiples.

Ainsi dans l’Aude où la commune de Villardonnel organise sa 52e Fête de la châtaigne (le 3 novembre), et même sur les bords de la Méditerranée, où l’association Bona Jornada, en partenariat avec la Calendreta dels Dalphinets, organise à Sète sa “Festa de la castanhas” le 9 novembre.
Rencontre improbable (et réussie) du produit de la terre profonde des Cévennes et de l’inspiration maritime. C’est en effet à la Criée de cette île singulière que se tient une fête qui offre un riche panorama de la culture occitane : concert gratuit (et déambulation sur les quais par le groupe Grail’Òli) marché artisanal, jeux et ateliers, chorale et balèti, mais aussi “battle de tambourins” et naturellement, marrons chauds ! C’est à Sète et c’est bientôt !
(trad. Laurà, Calendreta dels Dalphinets)
Festa de las castanhas – Criée de Sète (quai Maximim-Licciardi) de 10h à 18h, samedi 9 novembre.
(*) Que l’on ne s’y trompe pas une châtaigne est une châtaigne et les marrons que l’on consomme également grillés, en crème ou même glacés sont aussi des… châtaignes ! À ne surtout pas confondre avec le fruit toxique du marronnier d’Inde. En France la production de châtaignes atteint 8 860 tonnes sur environ 8 640 hectares. La récolte des châtaignes s’étend de fin septembre à la mi-décembre. L’Ardèche est le plus grand producteur national avec environ 44 % de la production nationale suivi de la Dordogne 13 % et de la Lozère 8 %.
Notre chronique :
Chronique occitane : Sommes-nous encore chez nous en Occitanie ?
Chronique occitane : Mistral, Lafont, Rouquette… Un peu de littérature